Barcelona,
2 d’octubre de 2018
COMITÈ D’EMPRESA
BIBLIOTEQUES DE
BARCELONA
En defensa de
les biblioteques públiques de Barcelona
Les biblioteques públiques de Barcelona som un servei amb vocació social
que proporciona i garanteix a la ciutat un espai per al foment i la prescripció
de la lectura, la producció d'activitats lúdiques i culturals, l'accès a l’alfabetització
tecnològica i la informació, tot treballant per la inclusió social. Per aquest
motiu la ciutadania de la ciutat ha valorat la xarxa de Biblioteques de
Barcelona com el millor servei públic de l'Ajuntament, any rere any des de fa
més d'una dècada.
Malauradament, aquesta valoració no implica el reconeixement de l'empresa a
la tasca desenvolupada per les plantilles de les biblioteques. Ans al contrari,
es produeixen greuges laborals i situacions difícils d'acceptar. Creiem
convenient fer conèixer la situació que patim des de fa anys a Biblioteques de
Barcelona.
Les mancances i problemes que a continuació denunciem es reflexen, en gran
part, a l’Informe de Riscos Psicosocials elaborat al Consorci de Biblioteques per
una auditoria externa el 2016. Els acords consensuats en el Comitè de Prevenció
per abordar la solució d’aquests problemes, no s’estan portant a terme per part
de l’empresa.
Per això, denunciem que:
• Aquest any 2018, els companys i
companyes eventuals que han treballat durant el mes d'agost no han cobrat la
nòmina fins a finals de setembre, per incapacitat gestora del Consorci de
Biblioteques de Barcelona (CBB) i de l'Ajuntament de Barcelona. Considerem que
des del CBB es podria haver planificat el pagament d'aquestes
nòmines/contractacions d'estiu, fent-ho saber a Intervenció de l'Ajuntament de
Barcelona abans del termini de tancament de nòmines.
• El CBB dilata en el temps, de manera flagrant, la ratificació i aplicació
del nou conveni col·lectiu de l'Ajuntament de Barcelona, signat pel comitè
d'empresa i la gerència i al qual ens vam adherir a finals del passat mes de
juliol. Aquesta adhesió s'ha de signar i ratificar pel Consell General, que no
es reunirà fins a finals del mes d’octubre, deixant la plantilla del CBB sense
el gaudi de les millores laborals que proporciona aquest nou conveni.
• El CBB manté sense pal·liatius la seva política de retallades
continuada i sense voluntat d'afrontar els reptes de qualitat que es presenten.
Això fa que les plantilles redueixin les ràtios de personal per sota dels
mínims desitjables per oferir un servei de qualitat. Recordem que el CBB va
posar en funcionament tres noves biblioteques durant els anys durs de crisi
sense contractar nou personal, redistribuint la plantilla existent i
sobrecarregant de feina a les plantilles de les biblioteques afectades.
• Recursos humans i gerència no assumeixen les dotacions de personal
necessàries per al funcionament de qualitat de
cadascuna de les biblioteques. Ignoren la repercussió de les seves decisions
improvisades i fan cas omís de les fitxes de personal de plantilla per
biblioteca, on es reflexen les necessitats de recursos humans. La desorganització
en la planificació dels recursos de personal, contractacions, previsió de
vacances, baixes, festius, pagaments de nòmines, etc.
• Tenir una plantilla inestable, mantenint un 70% del personal interí
sense convocar oferta pública.
• La constant opacitat i incomunicació de les decisions de gerència i
recursos humans, unilaterals i moltes vegades injustes.
• La plantilla del personal itinerant, constantment maltractada i
pressionada, ha estat rebaixada notablement en nombre
d'efectius als darrers anys, fins al punt de no poder dotar a les biblioteques
del personal necessari, ni garantir les substitucions dels treballadors de les
plantilles en cap cas –vacances, baixes, dies de lliure disposició, necessitats
extraordinàries de les biblioteques...– com era la seva funció.
• La inacció i manca de voluntat en la implementació d'horaris dels
equipaments bibliotecaris que siguin racionals,
homogenis, sostenibles i saludables, que facilitin la conciliació de la vida
laboral, personal i familiar dels i de les treballadores. Els principis que es
manifesten des de l'Ajuntament de racionalització dels horaris de servei públic
a la vida i normativa europea en el nostre cas ni es contemplen, ni s’apliquen.
• La desorientació en les polítiques bibliotecàries. Planificació i
presa de decisions erràtica i descoordinada: creació de serveis, publicitat o
modificacions dels ja existents sense prèvia consulta, ni comunicació
(e-biblio, dualitat de funcionament de la xarxa, biblioteques amb autopréstec i
altres amb préstec manual, apostes personals de projectes sense valoracions
prèvies de cap tipus).
• La manca d’un de Pla de foment de la lectura seriós i de ciutat,
ambiciós i amb pressupost, fa que tot siguin apostes petites i
descoordinades, projectes bolets, sense mirada a llarg termini. Sis
administracions afecten en les seves decisions les biblioteques de Barcelona:
els Districtes, l’Ajuntament, el Consorci de Biblioteques, la Diputació, la
Generalitat i el Ministerio.
• Deteriorament de les instal·lacions i serveis de la biblioteca:
edificis inundats i en mal estat, edificis malalts (amb diversos casos de
lipoatròfia en diferents centres), falta de manteniment per part dels
Districtes, insuficients i/o inexistents zones de descans per al personal
(especialment necessàries quan es fan jornades laborals d’11h, de vegades 2
cops per setmana), ordres de superiors que posen en risc la salut dels
treballadors, maquinari de radiofreqüència amb problemes, etc.
• Indefensió dels treballadors en situacions violentes d'agressions per
part d’usuaris, assetjaments i furts a les biblioteques. Els treballadors i les
treballadores que pateixen aquestes situacions no reben cap suport en els
moments d'urgència, de denúncia a la comissaria o en cas de judici. Malgrat tot
això, l’Ajuntament no reconeix les biblioteques entre els serveis que realitzen
atenció directa a l’usuari.
Per això demanem:
• Disculpa, rectificació i pagament
de les nòmines durant el mes en curs als companys i a les companyes eventuals,
equiparant-los a la resta de la plantilla.
• Reunió del Consell General del CBB
amb caràcter d'urgència per tal de posar en marxa l’aplicació del nou
conveni de condicions laborals de l’Ajuntament de Barcelona.
• L’elaboració de protocols per a
situacions d'urgències i denúncia, així com acompanyament professional per
als treballadors i les treballadores que han de presentar-se com a testimonis o
part implicada.
• Convocatòria de places pendents
des de fa 10 anys de bibliotecaris, tècnics i personal de suport.
• Contractació del personal
necessari per al funcionament de qualitat de cada biblioteca i pacte d'horaris dels equipaments
d'acord amb les conclusions del document d'estudi de riscos psicosocials i
conciliació familiar. Aplicació de la Reforma horària.
• El reconeixement del servei
de biblioteques com un més dels serveis municipals que realitzen atenció
directa a l’usuari.
• Un nou pla de polítiques
bibliotecàries de retorn a l'essència de la Biblioteca Pública: crear
comissions i grups de treball on tot el personal de les biblioteques participi
i dialogui sobre el funcionament, necessitats i propostes de treball.
• Pla per al manteniment dels serveis interns de la biblioteca. Serveis
d'impressió, ordinadors, mobiliari, edificis... Què és necessari i què no a la biblioteca pública.
Finalment voldríem aclarir
que, si bé hem estat valorades com a millor servei públic de la ciutat, això no
ha estat gràcies al suport de l'empresa, únicament ha estat possible gràcies al
personal del Consorci de Biblioteques Públiques de Barcelona que ha defensat la
tasca social, cultural, cívica i integradora de les biblioteques a primera
línia, resolent els problemes de manera professional i vocacional, i en
contacte permanent amb la ciutadania.
Comité d’empresa del Consorci
de Biblioteques de Barcelona
Clara
Escorcia (Presidenta)
Iris
González (Secretaria)
Xavier
Burguete
Silvia
Eduardo
Rosa Flix
Eva
Galván
Miquel
Galve
Carmen
Marín
Beatriu
Martín
Raquel
Muñoz
Carlos
Pelegrín
Rubén
Solé
Helena
Vilardell
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada